Tel: 0318-830381 | E-mail: info@fysiocentrum-ederveen.nl

Echografie

Echografie staat vooral bekend als een techniek om het ongeboren kind te zien in de buik van een zwangere vrouw. De techniek kan echter ook heel goed worden toegepast om spieren, pezen, kapsels, banden, zenuwen en bloedvaten weer te geven.
Er zijn geen speciale voorbereidingen nodig voor het onderzoek. Het werkt met geluidssignalen, is geheel pijnloos, en kan zo vaak herhaald worden als nodig is. Een leesapparaat met daarop een laagje gel wordt over de huid bewogen, waarbij op de monitor onderhuidse weefsels zichtbaar worden. De therapeut kan u vragen bepaalde bewegingen te maken, die dan op het beeldscherm gevolgd en beoordeeld kunnen worden. U kunt daarbij meekijken. Het onderzoek duurt 10 tot 20 minuten.
Echografie wordt in onze praktijk onder andere toegepast bij het onderzoek naar aandoeningen van weke delen. In de onderstaande opsomming is aangegeven welke aandoeningen zichtbaar gemaakt kunnen worden.
Spieren: ruptuur, calcificatie, litteken
Pezen: tendinopathie/ tendinose, ruptuu, calcificatie
Bursae: vochtcollectie, bursitis
Ligamenten: contusie, distorsie, ruptuur
Kapsel: capsulitis, ruptuur
Kraakbeen: artrose, defect
Meniscus: ruptuur
Bot: fractuur
Cystes: Bakerse cyste, ganglion, synovia
Corpora Libera: glas- en metaalfragment, splinter
Zenuwen: tunnelsyndroom, neuroom
Echografie is ook heel geschikt om tijdens het revalidatieproces het herstel te volgen. De therapeuten in onze praktijk die een echo-onderzoek uitvoeren hebben de cursus Musculoskeletal Ultrasound gevolgd en met goed gevolg afgesloten. Deze cursus is speciaal gericht op het gebruik van echografie voor onderzoek van het bewegingsapparaat.